تظاهرات در خوابگاه مرکزی دانشگاه کابل

 

شب 26 میزان ساعت 7 تظاهرات در حال شروع شد که لوحه ای که در روبروی خوابگاه مرکزی که حاوی پیام تبریکه ای بنیاد صلح به دانشجویان بود که در آن واژه دانشجو بکار رفته بود توسط پولیس پایین شد.

این تظاهرات تا ساعت یک شب در داخل محوطه خوابگاه وداخل خوابگاه ادامه داشت که یک تعداد دانشجویان خواهان نصب دوباره این لوحه بودند واین عمل پولیس را یک عمل سازماندهی شده از طرف مقامات بالای دولتی میدانستند.

با وجود پافشاری زیادی از دانشجویان پولیس حتی خود قوماندان امنیه کابل آغای بصیر سالنگی نمی توانست ویا هم نمی خواست ا ین پیام تبریکیه صلح دوباره نصب شود واین خود ثبوت بر دست داشتن مقامات بالاتر در این قضیه بود که حتی قوماندان امنیه نمی توانست این کاررا کند در حالیکه نصب همان پیام تبریکیه  یگانه راهی برای فرونشاندن این اغتشاشات بود.

پولیس که شب در خوابگاه آمده بود پولیس بود از جمله هزاران پولیس دیگری این کشور که قوت استدلال را نداشت وفقط استدلالش تفنگش وسیاست های ترسناکش بود وبس.

این تظاهرات امروز پیش از چاشت به داخل دانشگاه کشانیده شد و یک تعداد دیگر دانشجویان خواهان نصب لوحه ای دانشگاه کابل به زبان پارسی دری بودند و درصف دیگر برادران پشتو زبان نمایان بودند که البته که مردم زیادی آنهارامیشاند که مربوط به حزب وزیر مالیه افغانستا ن احدی صاحب یعنی افغان ملتی ها که چند تن آنها را که من میدیدم مویهاشان را بخاطری رقص اتن دراز مانده بودند آمده بودند که از واژه پوهنتون دفاع کنند.

حفیظ الله حصیف دانشجوی دانشکده زبان وادبیات دانشگاه کابل

------------------------------------------

  بحث زبان با صالح محمد ريگستاني عضو پارلمان و عضو"کميته تفاهم"

-----------------------------------

موضوع بحث :

اسم نظردهنده  :

-------------------------------------------- نظرات شما  ----------------------------------------

Date :2008/12/01 : بهروز
صبورعزیزسلام! با آرزوی موفقیت وبهروزی شما درزندگی روزمره باید گفت: تاکید مجدد من اینست که اگرعوامل مرض درمریض وجود نداشته باشد، مریضی مفهومی نخواهد داشت. من می پذیرم که جامعه مریض است ومرضش هم خیلی مزمن شده است. اما عوامل مریضی درجامعه نه تنها وجود دارد بلکه سراپای آنرا فرا گرفته است. پس وظیفه من وشما وامثالهم است که درپی درمانش باشیم ودرمان آن قطعاً بستگی به عوامل ایجاد کننده مرض است.

 مثال ساده می آورم. شما سرما خوردگی دارید وعامل آن ویروسهای است که باعث آن گردیده ودرخود مریض درزمانیکه علایمش بشکل مختلف دیده میشود، وجود دارد. پس راه علاج تدابیری است که ویروسها را باید سرکوب کند تا مریض درپهلوی آنکه علاج یابد، به وخامت منجرنشود.

حال اصرارندارم وتحمیل هم نمیکنم چون نظرودریافت هرکس برای خودش عزیزومحترم است تا زمانی که متقاعد گردد طرف حق بجانب است. تا آن زمان هرکس روی باورخود ایستادگی میکند واین ازنظرمن هرگزمنشأ بدبینانه وخائینانه نخواهد داشت ونباید هم فوراً به آن ریشه دیگری بدهیم.

 ازاین که بگذریم، اشاره دیگری که به مطلب ذکرشده ازجانب شما دارم اینست که اگرکسی آگا هانه درپی تخریب وایجاد دشمنی درمیان مردم باشد، اگربه مراکزجاسوسی دشمنان خارجی ویا داخلی رابطه داشته باشد یا نه دشمن وطن ومردم است، صرف نظرازاینکه جاسوس باشد یا خیر!

 ولی اگرکسی نا آگاهانه درمسیری گام برمیدارد که نیت بد ندارد اما دریافت وعملش سبب لطمه زدن به منافع مردم گردد، باید آنرا تفهیم نمود ونمیتوان به آن اصولاً جاسوس گفت ویا خاین. چون این کلمات معنی ثقیل وسنگین دارند ونباید آنرا درادبیات معمولی روزانه ساده به کارگرفت.

 این مسئولیت نویسنده را زیر سوال میبرد. ازجانب دیگر، کسی که حقش را پایمال نموده باشند برای احقاق حقوقش متوسل به مبارزه ویا دعوا ویا هراصول دیگری که برایش لازم میبینید، میشود، با کسیکه به حق دیگری تعدی نموده باشد؛ این هردو یکسان مستحق نیستند.

 باید پذیرفت که حق کسی پایمال شده ودیگری پایمال نموده است. دیگراینکه برعلیه تمام بدبختی ها وعوامل بدبختی باید مبارزه نموده وبین این خواستها رابطه هماهنگ ایجاد نمود. البته با درک اولویتها.

واین هم شاید ازنظراشخاص مختلف فرق داشته باشد. چون آنچه ازنظرشما اولویت پنداشته می شود، ازنظرشخص دیگرشاید مشکل دومی دانسته شود. پس نظرمن اینست که بدون عصبانیت نسبت به دیدگاه دیگری، تلاش نمائیم به تفاهم هم بپردازیم. اینجا قبول منطق یکدیگروحرفهای حسابی هم، بزرگترین شجاعت وبزرگ منشی انسان را نشان میدهد. این به هیچوجه ضعف نخواهد بود.

 من باوردارم اگرحرفهای همدیگررا تعبیرمنفی نکنیم وبه آن بها بدهیم، حتماً به نتیجه مطلوب ودلخواه رسیدنی هستیم. نباید ازمنطق کهنه شده برچسپ به دیگران دراین عصرحاکمیت خرد ومنطق استفاده نمود. چون شما میدانید که متا سفانه دراین عصرازخود بیگانگی جاسوسی عیب پنداشته نمیشود. چون کسانی که متهم به جاسوسی باشند وآنهم جاسوس کلانها، با کمال شرمندگی مورد احترام هم واقع میشوند.

 پس راه دوستی ورسیدن به تفاهم کلام منطقی وبرادرانه خواهد بود. هیچ کسی جزهم وطن بدرد انسان نمیخورد. وقدرهموطن را انسان درغربت بهترتشخیص میدهد.

دوست عزیز! من میگویم خداوند هدایت کند آنانی را که بد خواه وطن ومردم مظلوم افغانستان اند واگرهدایت نشوند، باورکنید که روزی شرمساروپشیمان میگردند وما وشما درهمین عمرکوتاه خود دیدیم آنانیکه درحق مردم ووطن جفا کردند واقعاً خجل وشرمنده وپشیمان هستند وآنانیکه هنوزهم پیشمان نیستند یقیناً ماموریت خرابکارانه دارند وباطن آنها ازبدکاریها چونان آلوده گردیده که هرگزمد مداوا شدنی نیستند. با آرزوی موفقیت وبحث علمی ودوستانه برای یافتن راه علاج دردهای مزمن ملت بیچاره وزخمی افغانستان.
Date :2008/12/01 : ع.ص صبور از جرمنی
جناب محترم بهروزسلام به شما ! درنامه قشنگتان از دو نکته مهم یاد کرده اید( دوست عزیز! مرض تداوی نمیشود، بلکه عواملی که مرض را بارمی آورد مورد تداوی قرارمیگیر)دوست عزیز جامعه را مرض گرفته بالای جامعه فقر فلاکت بی سوادی بیچارگی نفاق تفرقه اندازی دست درازی اجنبیان وقدرت طلبی بی قانونی جنگ وویرانی همه وهمه مریضی نیست که چسیست؟ به اساس فرموده شما عوامل را با واکسین پیش از مریضی به خاطرجلوگیری ازمرض بکار میبرندما این فرصت را ازدست دادیم اکنون باید اچازه نداد که بیشتر عوامل که شما ذکرکرده ایدبه این بدبختی بی افزاید دوست گرانقدراینکه کدام لسان مقدم کدام نیست این که کدام قوم خوب است کدام بد این خنجر است در دست دشمن که سالهای سال بر این ملت بدبخت کوبیده شده ،دوست عزیزمگر بخاطر نداریدکه انگلیس در وقت تسلط بر مهین ما نوجوان شعیه مذهب را کشتند وجسد انرا در منطقه سنی نشین انداختند تا دو قبیله سنی وشعیه را بجنگ اندازند که تیر ایشان به خاک خورد ،اکنون هم عین گپ است فرقی نکرده.

ما افغان هایک عادت عجیب داریم اگر ازشخصی ویا چیزی خوش ما امد تمامی زشتی های انرا نادیده میگریم واز خون خود هم دریغ نمیکنیم ولی اگر از چیزی بد بردیم باوچود همه خوبی های که در وجود ان است انرا نادیده میگریم که مثال های زنده انرا میبنیم، برادر محترم نکته دوم که شما ذکر کرده اید(ادب در بحث) است گل گفتی ولی فراموش نکنید اگر عمل کرد یکعده که اگاهانه ویا غیر اگاهانه در اختیار دوشمنان وطن قرار دارند وعمل کرد های انها باعث بی اتفاقی وبدبختی به وطن چیزی دیگری را به بار نیاورد ازنظر شما اینها جواسیس بیگانه پرستند یا نه؟

 و ایا این بی ادبی است که به انها وطن فروش وجاسوس خطاب کرد؟

دوست عزیز من تلاش ندارم که نظر خود را بالای کسی تحمیل کنم ولی وظیفه خود میدانم همو وطن خودرا متوجه اشتبا ه او نمایم هرکس عقل دارد وباخود می انیشد .زندگی پر سعادت داشته باشید.
Date :2008/11/30:  بهروز
آقای صبورعزیزسلام! حال می بینم که به واقعیتها نزدیک میشوی ومن ازاین گونه تحول پذیری استقبال میکنم. دوست عزیزمسلماً هرکسی که دراین جغرافیا تولد شده بی اختیارآنرا دوست خواهد داشت. حتی آنهایی هم که بنابرضعف شخصیتی وخواهشات نفسانی وجاه طلبیهای کاذب وطن را مورد معامله قرارمیدهند، وطن شان را دوست دارند اما نه مانند آنهایی که به هیچ بهایی حاضربه فروش وطن نمیگردند. همینکه وطن فروشان دروجدان خود درگوشه ی خلوت احساس عذاب وجدانی نموده ودرتحلیل نهایی مانند همه وطن فروشان گذشته تاریخی خودرا ملامت میکنند، نشانه مقام بلند وطن درذهن وروان وطنداران است.

 دوست عزیز! مرض تداوی نمیشود، بلکه عواملی که مرض را بارمی آورد مورد تداوی قرارمیگیر. چون تا عوامل مرض وجود دارد مریضی نیزامرحتمی است. من درانتقاد قبلی اشاره کردم که برای قرارگرفتن درشاه راه ترقی وپیشرفت، حتماً باید همه عوامل بحران زا و نفاق انگیزی که بهره آنرا دشمنان مردم ما نصیب میشوند باید ازبین برده شود. وقتی دراین کشوربه شما تکلیف تعین کنند که اینطورحرف بزن وآنطورنه، آیا این مسئله نمیتواند موجب رنجش اکثریتی که دروطن من وشما به این زبان حرف میزنند، گردد؟

 آیا ازاین رنجش اکثریتی که فقط حق میخواهند ودرفکرغضب حق کسی دیگرنیستند، بازهم بقول شما دشمنان داخلی وخارجی بهره جویی نمیکنند؟ هدف ما همین است که نه دولت ونه هیچ کسی حق ندارد حق کسی دیگررا دراین وطن نادیده بگیرد.

فرموده شما درست است که هیچ همسایه بیشترازخود ما نسبت به ما دل سوزی ندارد. هیچ همسایه چه ایران وچه پاکستان وکسان دیگرهرگزنمیخواهند که ما ازآنها برتری داشته باشیم طوریکه ما برتری هیچ همسایه را نمیخواهیم. همسایه ها درهررنگی که هستند خاری، زبونی ودرماندگی مارا میخواهند.

میخواهند که ما محتاج مطاعهای بی کیفیت آنها باشیم. لذا همه این مسایل به هم ارتباط دارد وبدون رفع قدم به قدم آنها نمی توان بسوی امنیت وخوشبختی رفت. لذا باید دربحثها رعایت ادب را نموده دوستانه به قناعت هم بپردازیم. هم به حقیقت میرسیم وهم ازهم آزرده نشده فاصله های کم میشوند. موفق باشید.
Date :2008/11/30: ع.ص صبور از جرمنی
جناب عالیقدربهروز سلام
، خد مت شما من وجناب شما در مسایل همنظر هستیم ولی با کمی تفاوت شما همه چیز را از وطن زخمی در حالت نذع تقاضادارید ولی من برعکس جناب عالی قبل از اینکه به اصل مسله بیایم باید گفت که من نه نماینده دولت هستم ونه مدافع ان در اشغال افغانستان برعلاوه عوامل خارجی عوامل داخلی رول بیشتر داشته است وعلت اساسی ان در همین بی اتفاقی بودکه یک متنفذ به سرمتنفذ دیگرزد ودست های خارجی در قدم اول پاکستان وایران بااستفاده ازموقع مسایل قومی لسانی ومذهبی را دامن زد ولی ایا خارجیا میتوانیستندبه مقصد خود برسند.

 اگر عده افغان های وطن فروش درخدمت ایشان قرارنمی گرفت ؟این نتیجه بی اتفاقی نبودکه این همه خانه جنگی وبالاتر ازان طالبان عقب گرا بالای ما تحمیل شد فراموش نکنید امریکا در اوردن طالبان رول اساسی داشته وبه این ترتیب امریکا بااستفاده از طالبان زمینه اشغال را فراهم کرد. مگروظیفه روشنفکاران نیست که این همه ناکامی هارا به مردم بفهمانند ومردم را به اتفاق ملی رهبری کنند توجهٌ کنیید گفتم رهبری کند نه رهنمایی مقصد از اینگفته چیست؟

مقصد از این گفته این است که در قدم اول همه روشنفکران خود مسایل قومی مذهبی لسانی را بدور اندازند وبگوید زنده با د افغانستان واحد ویک پارچه وزنده باد شایسته سالاری هر که لیاقت واهلیت دارد ودلسوز ملت ووطن است مهم نیست که این شخص به کدام لسان حرف میزند مربوط کدام قوم مذهب وقبیله است از همان شخص باید حمایت صورت گیرد نه اینکه دانشچویان را مصروف تغیر نام پوهنتون یا دانشگاه ساخت بگذارید اقایون وقت بسرعت سپری میشود مسایل جهانی پلان های استعماری تهدیدات موجود وهم همسایگان وجواسیس داخلی ان همه و همه در بربادی این ملک رول اساسی دارد برمگردم به فوق بنآاول باید مریض را تداوی کرد تا نمیرد و خدانخوسته اگر مرد ،انگاه دیر خواهد بود که افسوس کنیم ولی بعضی به این نظر اند( بلا ده پسیش مقصد ماقدرت بدست بیار یم) اینکه بالای یک متر مربع حکومت می کنیم یا ده متر مربع مهم نیست ، حتی بعضی از وطن فروشان هستند که از خط دیورند صرفنظر میکنند صرف بخاطر اینکه اگر مسله خط دیورند حل شود پشتون ها اکثریت خواهند شد بخاطر یک گپ کوچک قسمت حیاتی خاک خودرا حاضر اند از دست بدهند ببیند یک روز راهٌ تورخم بند شود فغان مردم بیچاره میبراید ولی پیش اقایون این ارزش ندارد کسی نیست به این ملت بدبخت بگوید که علت د ران است که این وطن بدبخت راه بحری خود را از دست داده و ازاین سبب محتاج پاکستان است.

بلی مریض در حالت نذع است بزنیش همین خوب وقت است.از اینجا است که با قاطعیت میتوان گفت که این خواست عده از جواسیس وطن فروشان اقلیت است.که توطیه هار ا میبنند ولی از روشنفکران مخفی میکنند ومیخواهند که از احساسات پاک ومعصومانه روشنفکراستفاده سوُ کنند.وسلام

Date :2008/11/29:دشنه ی خراسانی
برمدارید ای سلحشوران جنگ پنجه ی رزم از گلوگاه تفنگ با چکش دانشگاه بر فرق فاشستان بکوبید تا عدالت تامین شود.

Date :2008/11/26 : بهروز
آقای صبورعزیزسلام! من مطالب شمارا خواندم هم درمورد خانم نادیه فضل وهم درمورد دانشگاه. درآنجا جواب نویشتم واینجا هم توصیه من اینست که شمایک انگشت خودرا حد اقل بسوی خود نشانه بگیرید وچهارتای دیگررا بسوی دیگران.

 شما یکبارازخود پرسیده اید که اگرخواست این کسانی که ازنظرشما یک اقلیت وطن فروش وجواسیس اجنبی هستند، نادرست. ولی لجاجت وپای فشاری دولتمردان وطن پرست کنونی ازنظرشما که به هیچ کشوردنیا وابسته نیستند(اینهایی هم که آمدند وفعلا درافغانستان با اختیارتمام عمل میکنند وبه حرف دولت وطن پرست وآزاد افغانستان شما هم هیچ توجه ندارند وبه تقاضای مردم بی دفاع آمده اند تاامنیت دزدی هیروئین فروشان را بگیرند)وبرای افغانستان مستقل می اندیشند بریک زبانه بودن مقاومت دارند ومطابق قانون اساسی جعلی خود هم عمل نمیکنند، چرا؟

 آیا درقانون اساسی همین کشورجای هردوزبان مساوی نیست؟

آیا برای آموزش دروس درافغانستان ازنظرشما کدام زبان مساعد تراست؟

 آیا درافغانستان اکثریت مردم به کدام زبان حرف میزنند؟

 آیا یک ازبک ویک افغان که باهم مقابل شوند وزبان یکدیگررا ندانند به کدام زبان بین خود حرف میزنند؟

 آیا شما صادقانه بگوئید که به کدام زبان بیشترمینویسید؟

 آیا تا زمانیکه اعتماد وبرادری وبرابری بوجود نیاید، این کشورمیتواند بسوی صلح واقعی نه صلحی که بدنبالش جنگ باشد پیش برود؟

 سرمایه گذاری وپیشرفت اقتصادی،درامنیت وصلح ویک دولت مردمی میتواند به وجود آید یا دروضعیتی که هیچ کس کسی را قبول ندارد وتازمانی که اقوام افغانستان همدیگررا برادروبرابرندانند، خواسته هایی را که شما مطرح کردید ممکن است؟

 وآخرین سوال اینکه ازنظرخودت پشتونها درافغانستان چند درصد هستند؟
Date :2008/11/28: ع.ص.صبور از جرمنی
اقای محترم ! افغانستان از سال های سال درمصیبت وبدبختی قرار دارد وهر که در ویران کردن این ملک هر چه در توان داشته دریغ نکرده ایا درچنین شرایط چطور واز کجا وبه خاطر چه مقصد مسالهً زبان ویالسان ویااین نام وان نام پیداشد؟

ایا اغایون کمی هم در این مورد اندیشیده اند ؟

ایا اغای ریگستانی ذره ٌ هم ازمشکلات امروزی که وطن با ان دست وپنجه نرم میکنداگاهی دارد؟

ایا جناب عالی وریگستانی درمورداینکه تا 20 سال اینده چه مشکلات جهان وبخصوص وطن ما راتهدیت میکند اگاهی دارند؟ لازم است بیشتردرمورد ترقی وتعالی کشورمسایل رشد اقتصادی بلند بردن سطح اگاهی مردم بخاطر تطبیق قانون در عرصه های مختلف زندگی مردم تلاش ومبارزه کنیم ،زمانیکه ارمش وامنیت امد درمملکت مشکلات اقتصادی ازبین رفت سطح فهم ودانش مردم بالا رفت این که چه زبان رسمیت داشته باشد ،لوحه پوهنتون باشد یا دانشگاه مسله زیاد مهم نیست، میشود که دریک پارلمان قوی وباقدرت کاملآاین وهمه اینچنین مسایل حل وفصل گردد، ببنید در ولایت بلخ این لوحه تغیر کرد ایا این کارچه درد مردم را از نظر امنیتی، اقتصادی سیاسی ،کلتوری وفرهنگی حل کرد؟ امروز در ایران چقدر اقوام بزرگ که دارای کلتور فرهنگ وزبان کاملآ مختلف از فارسی اند وجود دارند ولی کسی در این مورد یک حرف هم نمی زندوهمچنان سایرممالک،باتأسف باید گفت که این تحریک ازهرطرف که است کاملآمربوط به یک مشت اقلیت از وطن فروشان و جواسیس اجنبی است که از احساسات روشنفکران ما سوي استفاده میکنند.

اگر امروز به این خواست جواب داده شد فراد منتطر قدم های بعدی بایدبود.
Date :2008/11/26: نوراحمد از دانشگاه کابل
به جواب اقای ص صبور از جرمنی و کسانیکه مانند ایشان فکر میکنند: نمیدانم مشکلات وطن چه ربطی به پایمال نمودن حقوق دیگران دارد. درست است که مشکلات وجود دارد ولی به این بهانه نمیتوان به حقوق معنوی اکثریت ملت تجاوز نموده حق تکلم به زبان مادری شان را از آنها ستاند و و آنها را وادار به تکلم به زبان به مراتب ضغیفتر و نا کاملتر از زبان خودشان کرد.

چگونه میتوان منتضر ثبات و ارامی در ملکی بود که هنوز همدیگر پذیریی در آن وجود نداشته باشد. گروهک های فاشیستی هر روز کلمات جدید اختراع نموده تحویل مردم میدهند ولی فارسی گویان را از بکار بردن واژه اصیل زبان شان باز میدارند آیا این کار ثبات و آرامی خواهد آورد.

نه هرگز ! تا زمانیکه احترام مساوی بدون تفوق طلبی نژادی و احترام به زبان ها(که هویت اقوام در آن انعکاس یافته است) به وِیژه زبان اکثریت وجود نداشته باشد. این کشور به ثبات و آرامی دست نخواهد یافت.
Date :2008/11/26: ع.ص.صبور از جرمنی
اقای محترم ! افغانستان از سال های سال درمصیبت وبدبختی قرار دارد وهر که در ویران کردن این ملک هر چه در توان داشته دریغ نکرده ایا درچنین شرایط چطور واز کجا وبه خاطر چه مقصد مسالهً زبان ویالسان ویااین نام وان نام پیداشد؟ ایا اغایون کمی هم در این مورد اندیشیده اند ؟ایا اغای ریگستانی ذره ٌ هم ازمشکلات امروزی که وطن با ان دست وپنجه نرم میکنداگاهی دارد؟

ایا جناب عالی وریگستانی درمورداینکه تا 20 سال اینده چه مشکلات جهان وبخصوص وطن ما راتهدیت مکند اگاهی دارند؟

لازمست بیشتردرمورد ترقی وتعالی کشورمسایل رشد اقتصادی بلند بردن سطح اگاهی مردم بخاطر تطبیق قانون در عرصه های مختلف زندگی مردم تلاش ومبارزه کنیم ،زمانیکه ارمش وامنیت امد درمملکت مشکلات اقتصادی ازبین رفت سطح فهم ودانش مردم بالا رفت این که چه زبان رسمیت داشته باشد ،لوحه پوهنتون باشد یا دانشگاه مسله زیاد مهم نیست، میشود که دریک پارلمان قوی وباقدرت کاملآاین وهمه اینچنین مسایل حل وفصل گردد، ببنید در ولایت بلخ این لوحه تغیر کرد ایا این کارچه درد مردم را از نظر امنیتی، اقتصادی سیاسی ،کلتوری وفرهنگی حل کرد؟ امروز در ایران چقدر اقوام بزرگ که دراری کلتور فرهنگ وزبان کاملآ مختلف از فارسی اند وجود دارند ولی کسی در این مورد یک حرف هم نمی زندوهمچنان سایرممالک،باتأسف باید گفت که این تحریک ازهرطرف که است کاملآمربوط به یک مشت اقلیت از وطن فروشان و جواسیس اجنبی است که از احساسات روشنفکران ما سوي استفاده میکنند.

اگر امروز به این خواست جواب داده شد فراد منتطر قدم های بعدی بایدبود.
Date :2008/11/22 : کاوه
زنده باد عدالت اجتماعی ! دانشجویان دانشگاه کابل درود بر شماه ! ما از راه دور مگر از قلب خیلی ها نزدیک به شما دعا میکنیم. خداوندهمیشه طرفدار حق هست .مزدوران اجنبی رسواه خواهند شد . به امید پیروزی هر چه بیشتر شما مرگ بر اولاده شاه شجا غلام پور ناموس فروش !

85.187.0.66
Date :2008/11/24: نیک اندیش
دانشجویان اندیشمند، درودبرشما! من تا جای که این موضوع را دنبال کردم واز اشارات وزیر تحصیلات عالی در یافتم، نیرنگ تبهکارانه ی بیش نبوده که شمارا خاموش سازند ودستورهای فاشیستی رژیم قبیله وی را در عمل پیاده ویک بخش مهیم این کشور وگویندگان زبان تاریخی ومولوی وسنایی وپیر هرات رامسخره نمایند. وزیرمربوطه تا جای که هویدا گشت ، یکی از جمله ی خود فروختگان تلقین زده بلی گوی افغان ملیتیها واز خود بیگانه سر سپرده راه کرز وکورزی ها است، بالای این خود فروختگان اعتماد نکنید که مار آستین بدتر از دشمن معلوم الحال است. این اقای وزیر علاوه بر اینکه برای این سرزمین واین ملت پدر می زایاند ومهر تاید پدران قبیله رابه سینه می کوبد، جرات بیان واژه دانشگاه را در سخنرانیهایش ندارد، البته این شاید بیگانه با زبانی باشد که برایش هویت وشخصیت داده است .شما دانشجویان گرامی با همت خویش وبدون توقع از این خود فروختگان خرد باخته، کوشش نماید ودنبال این راه بر حق را با هوشیاری خردمندانه گرفته، آرزوی تاریخی وفرهنگی مردم را به کرسی عدالت وحق دهی بنشانید. پیروزی ازآن شماست ، زیراکه حق با شماست ! زنده باد وحدت دانشجویان دلیر دانشگاه کابل ودیگرولایات کشور. نیک اندیش


Date :2008/11/21    Name : Sabrina
I am Sabrian a student in Thames Valley University in London,,Would like to appreciate the demonstration which is being done by the BRAVE STUDENTS OF Kabul University..I love you all and DO NOT stop your demand ..I am very much hopeful that other student from other provinces to the same and they will do it soon SPACIAL THANKS TO {SALEH MOHAMAD REGASTIANI} FOR HIS HISTORICAL INTERVIEW AND ACTIVE PARTICIPATION!! Regards, Sabrian
Date :2008/11/20 Name : Afghanistani
Man khalee khoshal astom ki an muzahara ba rah afteed..Zaman zaman haq talabi wa haq khohi ast..Man farhangsalaran haq khod ra ba zor muzahara wa qalam megareem ..Man 100% motmaheen astom ki agar shoma Muzahara khod ra adama badaheed haq az shoma wa ba shoma ast.... tamam dostani ki dar Kharaj astand az shoma poshtabani makonand..Wa TASHAKER az Hafizullah Haseef!!! Afghanistani

 

Date :2008/11/20 : برلاس
جوانان دلیر دانشگاه کابل !

 برای گرفتن حق خویش شجاعانه مقاومت کنید ، شما هستید که پرچم پر افتخار دانش را می افرازید وفقط شمایید که وطن ویرانه مارا آباد خواهید کرد در صورتیکه مشعل دانش روشنگر راه شما باشد . بگذار بر تری خواهان عظمت طلب باننگ افغانی شمله خود را اوچت بگذارند مکتب و مدرسه رابه خاک توده تبدیل کنند باغیرت بیجا مردم بیچاره ی خود را خوار ذلیل سازند.

همه هموطنان آگاه خارج از کشوردرجریان روی داددانشگاه قرار دارند وصادقانه از داعیه بر حق شماحمایت میکنند، مگر از انجاییکه صدها گفته چون نیم کردار نیست وشماگرداننده گان واقعی هستید که حماسه می آفرینید. طوریکه دیدیم دانش جویان دانشگاه بلخ با فداکاری ودادن قربانی رخنه برای گشایش اهداف شما باز کردند افتخاربه انها اگر دشمن در میان شما نفوذ نکند شماهم حتماً پیروز می شوید . درود برشما (برلاس )
Date :2008/11/20 : داور دار
جوانان با شهامت و دلیر به این مبارزه بر حق تان ادامه دهید اینجا توقف نمودن و منتظر کس دیگر بودن روا نیست ، حق گرفته میشود ، حق داده نمی شود . بهترین موقع برای آغاز آنچه است که همه منتظر آن بودند ، تا زوال حکومت فاشیستی کرزی و اوغان ملتی های بی فرهنگ هم چند صباحی بیش نمادنده است . فریاد و مبارزه حق طلبانه تان را تا آن دم ادامه دهید ، که جهان کر و کور از خواب خرگوشی شان بیدار شوند و ببینند که در زیر نقاب دموکراسی بر مردمان این سرزمین بلا کشیده چه جفای صورت میگیرد ، که حتی حق تکلم با زبان مادری شان از آنها به وسیله حکومت داران دموکرات دست نشانده شان، در این عصر گرفته شده . روزگار غریبیست و ابلیس پیروز مست تکیه بر کرسی دموکراسی زده است ،که شاید روزی برسد مردمان را از کفتن خدا هم بر هزر دارند و برای شان جزا تعین کنند ، چون خدا هم کلمه پارسی است . جوانان و راد مردان، به قبیله پرستان مجال ندهید که شاید آنروز را هم بر سر ملت بیچاره ما خواهند آورد . خداوند با حق است

Date :
2008/11/20 : پروفيسوردمکرسی
ميگويدکه: نصب دانشگاه مخالف قانون اساسی است بايدپرسيدکه قانون اساسی برای پارسيگويان هم وضع شده است يانه ؟

 أياپارسيگويان افغانستان نيزازين سرزمين انديانه ؟ أياأنهانيزشهروندگفته ميشوندوحقوق برابرباپشتونهادارنديانه ؟
 أيا اکثريت مردم شمال ، مناطق مرکزی ، کابل ، غرب کشورو40%ساکنين جنوبی ومشرقی پارسيگوی اندياهمه درسراسرکشوراوغان(پشتون)؟ که بايداولاپوهنتون باشدوبعدهم دانشگاه ؟ مگرتبعيض وفاشيزم نژادی چه راميگويند؟ بالاخره بايدپرسيدکه قانون اساسی افغانستان وحی است وپارسيگويان چقدردرتدوين وتصويب چنين قانونی نقش داشتند؟اگردونفرسندی را امضاء ميکنندبايدباهم درهمه موادش اولاموافقه کنندحالانکه ازتدوين قانون اساسی کرزی - خليلزادمردم ماخبرنبودندوباوجوديکه نمايندگان ما مخالف برخی موادش بودندبزورونيرنگ خيلی عجولانه تصويب شد درحاليکه دربرخی کشورهاحتی 8سال راتدوين وتصويب قانون اساس دربرگرفته است چون هدف ايجاديک وثيقه ملی بوده ونه تحميل اراده ومنافع گروهی برهمه شهروندان، نه تنهادانشگاه دريونيورستی کابل بايدنصب شودبلکه اولادانشگاه نصب شودودرکنارش پوهنتون بخاطريکه کابل سرزمين وزادگاه پارسيگويان است وپارسی زبان بومی واول کشورماخصوصاکابل است طوريکه برادرمبارزماگفته است شئونيستهانه منطق راميدانندونه بدين باوری دارندکه ميگويد:
أنماالمومنينين اخوة بنابرين ناگزيريم بخاطراعاده حقوق غصب شده خودقربانی بدهيم ومقاومت کنيم جزاين راهی نداريم پاهای شمادانشجويان عزيزومبارزوپاسداران فرهنگ وتاريخ وهويت کشورمان راباقطرات اشکم بوسه باران ميکنم ای مظلومين درسرزمين خوداسارت چقدرذلت باراست برزميدومادعاميکنم بوزيرتحصيلات عالی که درکنارحق وعدالت ايستاده شد درودميفرستيم ازاوچنين توقع نداشتم شهامت ودرکش درخورتقديراست پيروزوسربلندباشيدالله يارووياورتان بادتورنتو- کاناداشهروندشما
Date :2008/11/19     Name : Waheed Torabi
دانشجویان عزیز درود برشماقهرمانان بیدار که از حق طبیعی خود دفاع مینمايید. متعصبین وتنگ نظران کوشش مینمایند تاهمه فارسی زبانهای بیدار را جاسوس کشور همسایه ما ایران بنامند و ایشان را در بین مردم بدنام نمایند.

دشمنان زبان مامنطق ندارند. به طور مثال یکی ازاین بی منطقین در تانمایی مینویسد \"باید با تهاجم فرهنگی زبان دری به بستر های کوچک لغات پشتو که معصومانه در زبان دری جا به جا شده بودند اکمال گردد\" .دوستان عزیز، هر کسیکه این جمله را بخواند از خود میپرسد که جابجایی معصومانه لغات پشتو در زبان دری یعنی چه؟ وبه چه دلیل؟ و یا سچه سازی زبان دری را خطری برای زبان پشتو میپندارند. ویا لغات فارسی را نا مانوس مینامند. و حتی یکی از آنها واژه های انگلیسی را بر واژه های فارسی ترجیع میدهد.
آنها میخواهند که تا از مرز های سیاسی مرز های فرهنگی بسازند، به همین دلیل میخواهند تا زبان ما هویت خود رابکلی ازدست بدهد. اگر ما فارسی زبان ها بیدار باشیم آنها این آرزو را به گور خواهند برد. واگر ما چون گذشته آواز خود را بلند نکنیم وبگوئیم که مهم نیست. آنهابه آرزوی شوم خود خواهند رسید.وحید ترابی
Date :2008/11/19 : بهمن خراسانی
دانشجویان! نمی دانم چه لقب به شما دهم که سزاوار شما باشد؟
می توان شمارا فرزندان سرزمین مردان برزگ خراسان همچو مولوی وار ناله نایی را سر دادیدو نهایتاً به اصل خود پیوندید(عدالت خواستین) و یکبار دیگر همچو گذشتگان خود چوابو مسلم خراسانی،امیر حبیب الله کلکانی شیهد،مجید کلکانی شهید،طاهر بدخشی شهید،باعث شهیدو قهرمان ملی کشور مسعود عزیز که جان هایشان را بخاطر مبارزه با فرهنگ قبیله و زبان غژدی و زیستن در فضای برادر و برابری از دست دادند،نام نهاد و تاریخ خراسان زمین نام و مبارزه شما را خط درشت زرین خواهد نویشت در کنار رادمردان این سرزمین از عدالت خواهی تان الگو ها ساخت.

به تمام مردم فرهنگ دوست و فارسی زبان تبریک می گویم و امیدوار به همبستگی بشتر تان هست. موفق باشید!
Date :2008/11/19 : سهیل سبزواری
دوستان عزیزسلام! غیرت وشهامت افغانها یا پشتونها درکشتن، سربریدن، سوزاندن و تیزاب پاشیدن افراد ضعیف وطن ماست. این فرهنگ قبیلوی و شیوه زندگی آنها درطول تاریخ بوده است. درمقابل کسانیکه قدرت دارند، زمین میبوسند، سر میگذارند، دست میبوسند، ... میدهند و مزدوری میکنند.

 اما درمقابل کسانیکه قدرت ندارند خود را با غیرت وبا شهامت نشان میدهند و آنها را مزدور میسازند. درفرهنگ قبیلوی عدالت وجود ندارد: یا باید بادار بود یا مزدور. اگر زور داشتی، مزدوری میکنند؛ و اگر زور نداشتی باید مزدور ایشان باشی.

 لذا ازاین افغانها یا پشتونهای کوههای سلیمان و اشغالگران سرزمین پاک خراسان توقع نداشته باشید که مهربان شوند وبرای شما حق بدهند. اگرحق میخواهید یا عدالت کاردارید باید آگاهی خود را بلند ببرید، منسجم شوید و به قدرت تبدیل شوید. آنگاه خواهید دید که این غیرتمندان، چگونه مزدوروار درمقابل شما سر تعظیم فرود میآورند وبه خواستهای شما تسلیم میشوند.

 لذا منتظر حق دادن نباشید بلکه برای حق خواستن و حق گرفتن خود را آماده سازید. پیروزی ازآن کسانی نیست که گدائی میکنند بلکه ازآن کسانی است که اظهار موجودیت، شخصیت و هویت میکنند!
Date :2008/11/18e : دکترسینا دلیری
دانشجویان عزیزورسالتمند درود برشما! این حق مسلم وبرحق شما است. شما واقعاً بادرخشش تان دردانشگاه بلخ تاریخی حماسه آفریدیدوخواسته های مشروع وقانونمند تان را برکرسی حقیقت نشاندیدو حالا با پایداری دلیرانه ی تان دردانشگاه کابل به تمام تمامیت خواهان فهماندید که جزقبول برابری ملی وبریدن با هرگونه افکارپوچ انحصارطلبی راه دیگری برای تداوم حیات سیاسی وتأ مین عدالت اجتماعی وگذاربسوی وحدت ملی نخواهد بود.

ما دراین خواست مقدس وبرحق با شما هستیم وازداعیه عادلانه شما با تمام توان جانبداری مینمائیم. دفاع اززبان دفاع ازهویت وبقای تاریخی مان است. وقتی ما بخود حق نمی دهیم که برعلیه زبان دیگران بی حرمتی صورت گیرد، به هیچکس این حق را نمیدهیم که زبان مادری مارا لگام بزنند.

 اینها همانگونه که درطول سده ها دراین باره جزشرمساری بهره دیگری نداشتند، این باروصد باردیگرهم قادرنخواهند بودمانع حرکت قانونمند تاریخ شوند. زنده ومستدام با جنبش برحق وآزادی خواهانه ی دانشجویان عزیز وارجمند کشورمان!
Date :2008/11/19 : حلم
محصلین عزیزباقوت تمام اززبان وفرهنگ عالی تان مردانه واردفاع کنیددیگرهیچ نیروی شیطانی نمیتواندصدراه شماگردد
Date :2008/11/19 : شمس هزاره
دانشگاه کابل دانشگاه کابل دانشگاه کابل دانشگاه کابل بهترین روز، روزی است که تمام مردم فارسی زبان کابل از هر قشر و منطقه یک تظاهرات عظیی را به حمایت از استفاده از کلمات فارسی به راه اندازند.

 ضعف و عدم اتحاد ما فارسی گویان افغانستان به فارسی ستیزان چنین می گوید که هر چه می خواهند می توانند.

 بیایید که جلوی زیاده خواهی اینان را بگیریم. تشکر
Date :2008/11/19 : مهدی بامیانی
استبداد در افغانستان هنوز زنده است. ما فارسی زبان و تمام اقوام محروم راه درازی تا رسیدن به برابری کامل بیشرو داریم. اتحاد فارسی زبانها راه حل اساسی مبارزه با فاشیزم قبیلوی اقوام جنوب است.

Date :2008/11/18 : پروفيسورمظلوميار
من به تأئيدنظرمولوی صاحب خراسانی علاوه ميکنم که : وزيرتحصيلات عالی جزعروسک قبيله وِيک اجيراداری نيست که بخاطرشخصيت ضعيف وفرمانبردارش توانسته تاکنون درپست سمبوليک وزارت درکابينه کرزی بماندحالانکه تصميمگيرنده وپاليسی سازديگرانندوجودچنين نوکران داوطلب وديگرغلام بچه های دربارواجيران حکومت کرزی باعث شده که حقوق سياسی ، فرهنگی وملی مليتهای اسيرومظلوم مصادره ، غصب وسلب شود شماقضاوت کنيد درولايات متحده امريکايک سياه پوست که پدرش حتی امريکائی نبودرئيس جمهورميشودولی درافغانستان مردم بومی حتی ازبديهی ترين حقوق خودهنوزهم محروم اند؟

 چراازمودل کانادا، سوئس ، عراق و--- درتنوع فرهنگی استفاده وپيروی نميشود؟ من درکانادازندگی ميکنم کشوريکه نه تنهاهمه اموردولت وموسسات خصوصی به هردوزبان رسمی وملی فرانسوی وانگليسی نوشته شده است بلکه سرودملی نيزبه هردوزبان است شمادرپايتخت کانادايعنی اوتاواحتی يک مرجع راپيداکرده نميتوانيدکه فقط به يکزبان باشدبلکه اولابزبان انگليسی است که زبان مردم بومی پايتخت ميباشدودرزيرش بزبان فرانسوی وقتی دراخباروبرنامه های راديوتلويزيون دولتی هردوزبان مخلوط شده وپشتوبرمردم تحميل ميشوداگرسوال شودکه چراچنين حق انتخاب را ازمردم مصادره کرده ايد؟ ميگويند:

بخاطروحدت ملی ! ولی زمانيکه بگوئيدچرادانشگاه نبايد درکنارپوهنتون نوشته شود؟ ميگويند: توطئه روسيه وايران است اگرماحق نداريم تابزبان مادری خودچيزی رادرزادگاه خودبنويسيم شماچی حق داريدوبه کدام دليل بزورپشتورابرمادررسانه های دولتی تحميل ، تدريس وتلقين ميکنيد؟ چرابايدتمام خبرنگاران وبرنامه سازان بهردوزبان فقط پشتوزبان باشندوبهردوزبان درعين برنامه واخبار، مردم مخاطب قرارداده ميشوند؟

اگرچنين کاری بخاطروحدت ملی است چراسرودملی هم چنين نباشد؟

 واقعيت اين است که هرچيزيکه به نفع قبيله ومروج فرهنگ وزبان قبيله بودباعث وحدت مزعوم ملی ميشودوبرعکس هرچيزيکه به نفع مليتهای ديگرخيانت ملی نامش ميگذارند! اين زورگوئی وقلدری بايدخاتمه يابدومردم بايدازحقوق وحيثيت خودبدفاع برخيزندچراکه فاشيست های حاکم که درطالب خواهی ومجاهدستيزی شهره أفاق شده اندهمان حاکميت تروروترياک راميخواهندبرماتحميل کنندوهرگزأماده نيستندکه بواقعيت های اجتماعی وفرهنگی اعتراف ورزند رستاخيزدانشگاهيان کابل مايه افتخاروسربلندی ماست وميرساندکه هنوزهم درکشورماکسانی هستندکه حقارت منشی وفرودستی راردميکنندوبه عدالت اجتماعی وبرابری عقيده راسخ دارنداين مظاهره چهره واقعی قبيله سالاران رادرمجامع بين المللی برملاميسازدوپيامی برای اوباماست که چقدردرافغانستان هنوزهم اپارتايدوشئونيزم بيدادميکند؟

بايدقطعنامه متحدالمالی به کميته اپارتايدملل متحد، کمسيون حقوق بشرسازمان ملل ، يونيسکو، وزارت خارجه امريکا، اتحاديه اروپا، کنفرانس کشورهای اسلامی وديگرمراجع حقوقی وبشردوستانه فرستاده شودوازاپارتايدوفاشيزم نژادی درکشورمادرسطح فرهنگی وسياسی وعلمی ونظامی باهم ريشه های تاريخيش پرده برداريم زيرابعدازبن خصوصادردوره کرزی همه چيزاعم ازحکومت ، محاکم ، اردو، پوليس و--- تکقومی شده است وبجزافرادضعيف ، بدنام وگمنامی ازمليتهای ديگردرپست های سمبوليک بحيث عروسک های دربارحضورندارند.

 اين وظيفه دانشجويان واساتيدوفرهنگيان وروشنفکران ونخبه های مليت های اسيرومظلوم است که نبايددرنگ وتأخيرکنندخصوصابرای شخص اوبامارئيس جمهوريکه نژادش قربانی تبعيض درامريکابوده است تا اوبداندکه درافغانستان چه ميگذردوتبعيض وقبيله سالاری درين کشورچقدروچطورريشه تاريخی داردچنين افشاگری ميتواندمعادله قدرت رادرافغانستان برهم زندوعدالت اجتماعی راتحقق بخشد برنمايندگان ورهبران وروشنفکران ماست که فرصت رانبازيم شئونيستها باديدارهای حضوری ومشوره های التکرونيکی خودهمين اکنون اوباماوهمکاران ومشاورين ومعاوين اورادرموردافغانستان خط ميدهندچنانچه بوش راگمراه وناکام کردندماچراسکوت کنيم وفقط تماشاچی باشيم تاديگران سرنوشت مارارقم زننداگردرخانه کس است يک اشاره بس است موفق باشيدخداوندياروياورتان بادپروفيسورمظلوميارتورنتو- کانادا


Date :2008/11/18     Topic: bahara
Daneshjoyan daneshgahe kabul! hazaran drod ba shuma ke shujana az farhang wa zabane tan pasdari mekoned, maa ba shuma eftekhar mekonem wa chashm wa omed maa hasted,delerana defa koned wa doshmane taan ra khor wa zabon besazed.wa take mesle daneshjoyan daneshgahe Balkh maram wa khast bar haq tan barawarda nashawad muqawemat wa estadagi koned.inshallah ke kamgar bashed ,Haq ba shumast.


Date :2008/11/17   Name : Waheed Torabi
دوستان عزیز، تعصب وجهالت در دانشگاه های کشور مقابل واژه های فارسی جای تأسف است. ما فارسی زبان ها مخالف واژه های پشتو نیستیم.

 ما تنها از حق طبیعی خود دفاع مینماییم و واژه های زبان خود مان را یعنی زبان زیبای فارسی را که یک زبان بسیار غنی و پر بار میباشد استفاده نماییم.

 از استفاده ی واژه پشتوی پوهنتون هراس نداریم. هر پشتو زبان میتواند واژه زبان خود را استفاده نماید. کاونسیون های بین لمللی و حقوق بشر این اجازه را به ما میدهد. با احترام وحید ترابی
Date :2008/11/18 : نبیل
جوانان عزیز خراسانی آفرین آفرین آفرین و باز هم هزار آفرین!

خداوند پشت و پناه تان باد. حرکت که آغاز کرده اید یک حرکت حق خواهیست و پیروزی بدون شک نصیب تان است. تشکر زیاد از برادر عزیز و فرهنگ دوست آغای حفیظ الله حصیف که ما را در خارج از کشور در جریان ماندند. خداوند طرفدار حق است.


Date :2008/11/18  Name : Asad From Germany
Thanks from braves student of Danishgah which they raised the real point for having Danishgah Lawha in Danishgah-e-Kabul. This is important for all Non Afghan(Nin Pashton) people to have this Lawha in there sweet language thats called farse which is very old and known language with very wide area of existing. Afghans(Pashtons) expose there backword language to all others ,because Pashtoo language belongs to Fashist tribal area with Fashistic mind ( Afghan Millat) Under the leader ship of a thief called Anwarulhaq Ahady Once again highly appreciat your movement and wish you all success in your life. All the best

 


Date :2008/11/17: رستم بگرامييان
دانشجویان ارجمند تاآخرين شيمه وتوان ازبان مادری وپدری خود که همانا زبان شيرین حافظ وخدای سخن فرودسی عزيزاست مانند مردمک چشم خويش دفاع نمياييد. به مبارزات آزادی خواهانه ای تان به خاطر زنده نگهداشتن زبان،فرهنگ وهويت باستانی تان مانند دانشجويان قهرمان مادرشهرهایعن بلخ باستان ادامه بدهيد.پيروزی ازآن شماست زيراحق وحقيقت باشماست.درودبی پايان به شما!

Date :2008/11/17 : مولوی خراسانی
مادرخارج باقلب وروح وانديشه واستدلالمان درخدمت شمافرزانه گان فرهيخته هستيم چنين حقوق خواهی وعدالت خواهی قربانی ميخواهدگرچه وزيرتحصيلات عالی پشتون نيست ولی من تمام مصاحبه هاوسخنرانيهای اوراميشنوم بيچاره حتی جرئت نداردکه قبل ازپشتودری بگويدتاچی رسدکه فارسی وپشتوگويدازاوتارنمای افغان مليتهاپرسيده که نظرتان درموردنصب دانشگاه دربلخ چيست ؟

جناب وزيرجواب داده که کسانيکه اين کار راکرده اندمريض روانی اندوتوسط گروه های سياسی تحريک ميشوندفقط نام ازاوست ولی پاليسی ميکربونهاوغنی هاو---انداستادراديگران تعين ميکنندوبورسهاراديگران ميفرستندفقط اوامضاء ميکند.

قوماندان امنيه کابل هم بيشترازاوصلاحيت نداردکسانيکه خون مسعودبزرگ رادربن فروخته وعوض مردم باپاکستان وشئونيستهای قبيله پيمان بستندوبايک ازدواج عاطفی همه دستأوردهای حهادومقاومت مردم مارا اين غلام بچه های دربارقبيله به طالبان غرب نشين وپاکستانی بخشيدندحالامقام خودرادرخطرانداخته وبدفاع ازشمابرمی خيزند؟

چنين توقع وتصوری باطل وتوهم است کابل سرزمين وزادگاه پارسيگويان است ودرپايتخت هرکشوری درجهان زبانی مسلط ميباشدکه زبان بومی مردم وازاکثريت باشندگان پايتخت باشدگرچه امروزکابل ازطرف قبائل اشغال شده وازملازم دفترتاوالی مقام ولايت کابل کیهاوازکجاستند؟

 بخاطردارم کرزی دريک محفل دروزارت معارف گفت :

خبرشدم که درپوهنتون کابل مسائل زبانی وقومی خيلی حادشده ومن جلوش راخواهم گرفت زيراکه مراکزعلمی جای جنگ های سياسی ونژادی نيست ولی چندروزبعدترديديم که اشرف غنی وتيم اوراتوظيف کردأنگاه فهميده شدکه اوميخواسته فقط قوم وزبان خودش بايدحاکم باشدوبس ولی اگرديگران بدفاع ازخودبرخاستندأنگاه تيغ وتبرميکشندکه اين کارروس وايران است ومخالف وحدت ملی که ازطرف سازمان های ضدملی تحريک ورهبری ميشود.

ولی چنين هذيانی ديگرخيلی کنهه شده ومارابيادهمان روزگاری ميأندازدکه خلقيهامخالفين خودرااخوان الشياطين ناميده ومزدورچين وامپرياليزم تبليغ ميکردندهمان امپرياليزمی که امروزخودشان درأخورش نيشخوارميکنندشئونيستهاهم که ازدمکرسی همچوخفاش ازروشنی ميترسندجزقلدری وروزگوئی ديگرهيچ منطقی ندارندولی هتلرهاميروندوملتهاميدرخشندمقاومت کنيدوبانيروی برحق خودگلواژه \" دانشگاه\" راماننددانشجويان قهرمان وتاريخ سازبلخ برفرازدانشگاه کابل برافرازيدوازين معرکه فرارنکنيدکه دانشگاه يک کلمه نيست بلکه رمزهويت ملی ، تاريخی وفرهنگی پارسيگويان کشورماست ودفاع ازين هويت بلوغ سياسی وعلمی وملی وانسانی ماراتبارزميدهد.

افتخاربه شماحاملان شمع ومدافعين شرف مردم ، راهتان جاويدان بادموفق باشيد مولوی ابوأزادخراسانی تورنتو - کانادا


Date :2008/11/17 : دشنه ی خراسانی
غیر پشتونها! با پای مردی و شجاعت با ید بایستید تااوغان ها مجبور شوند از بردگی انگلیس ها در راه ضربه زدن به فرهنگ پارسی دست بکشند. تخریب پارسی و پارسی ستیزی برنامه ی استعمار است و اوغان فقط نقش مزدورا در این راه بازی میکند.

 اوغان ملت تیکه دار این مزدور هاست. من در حراسم که جهان به پایان خود برسد و لی تاریخ شاهد وجود حتا یک نفر پشتون هم نباشد که مردانه،عادل،آزاد و انسانی باندیشد.

تا امروز همان اصطلاح تاریخی معروف کاملا مصداق عمل اوغان هاست که میگوید، پشتون ..... چون پشتونیکه استعداد تلفظ کردن حروف فارسی را بشکل درست آن ندارد، چگونه حکم میکند که فارسی زبانان این واژه فارسی است یا عکس آن.

 عالم همه به جانب مهتاب میرود         اوغان...... هنوز عقبگرد میشود.